maandag 2 maart 2009

Zondag 1 maart – Siem Reap

Op onze eerste en enige “vrije” dag van deze reis hadden we de wekker lekker laat gezet. Prompt was ik om half zeven klaar wakker. Maar ja, Cora sliep nog heerlijk, dus heb ik de lichtjes van het rookalarm en het aan en uitgaan van de lichtjes van de airco intensief bestudeerd. Om negen uur aan het ontbijt, maar niet alleen! Zo ongeveer iedereen had er een latertje van gemaakt. We hebben overwogen terug te gaan naar Angkor, want er zijn nog vele tempels te bezichtigen. Toch hebben we besloten het niet te doen. Eergisteren hebben we de vier mooiste complexen gezien. Dat was erg veel, maar daardoor ook extra indrukwekkend. We hadden het gevoel dat een hernieuwd bezoek op zo;n korte termijn aan die herinnering afbreuk zou doen. Vandaar dat we vandaag een uitgebreide wandeling door de stad hebben gemaakt. Aardig, maar ook niet meer dan dat. Opnieuw viel ons het schrijnende welvaartsverschil op dat hier letterlijk op tientallen meters van elkaar bestaat. Als we ons op de plek van deze foto 180 graden zouden draaien, zie je nette hotels en huizen. Nog geen 150 meter hier vandaan staat een van de meest luxe hotels van de stad. Dat de mensen dit pikken is onbegrijpelijk.
’s Middags had Cora een massage van 1 ½ geboekt, waar ze zeer van heeft genoten. En ik heb me opgeofferd om op alle spullen te passen, want de kluis in de hotelkamer had het begeven. En om nu beiden op je buik te liggen terwijl alle centen, pasjes en paspoorten ergens op een stoel voor het grijpen liggen kan natuurlijk ook niet nietwaarJ

Vanavond zijn we met een soort van semi-vast groepje voor de laatste keer uit gaan eten. Op elke reis klikt het soms wel of niet met anderen. Deze keer klikte het bijzonder goed met Marjan en Leo, waarmee we vele keren zeer gezellig uit eten zijn gegaan. Daarnaast was er een ander viertal, dat elkaar al lang kent, waarmee we ook uistekend konden opschieten. Gezamenlijk hadden we dit “afscheidsetentje” gepland. Het had geen mooier slot van de reis kunnen zijn! Het eten was fantastisch, de sfeer meer dan opperbest, dit laatste ondanks het feit dat we voor het eind van de avond niet alleen de voorraad van de uitgekozen wijn van dit restaurant, maar ook van de omringende restaurants bleken te hebben opgedronken…., of misschien wel dankzij. Hoe dan ook, een passend einde van een fantastische reis.
Op een later moment zullen we proberen een weloverwogen oordeel over deze reis te geven.

Morgen terug naar huis, als we geen vertraging hebben een reis van pakweg dertig uur. Maar ja, dat hoort erbij.